wtorek, 23 czerwca 2015

Secesyjne filiżanki

  Niedawno odwiedziłam Muzeum secesji w Płocku. Zmieniło się od ostatniej mojej wizyty, gdyż można robić tam obecnie zdjęcia. Dzięki temu, mogę się z Wami podzielić swoimi wrażeniami. Już zdarzyło mi się na swoim blogu apelować do muzealników o umożliwienie fotografowania zbiorów. Fajnie, że muzea chcą iść do przodu a nie pozostawać w duchu czasu PRL-u.
   Wróćmy do Płocka. Jeśli ktoś jest zainteresowany secesją, to tam jest sama jej esencja. Secesją kipią wszystkie sale wystawowe poświęcone szeroko rozumianemu rzemiosłu. Jest tam bogaty zbiór biżuterii, naczyń platerowanych, szkła, bibelotów, ceramiki oraz mojej ukochanej porcelany itp. Bogactwo tego muzeum "powala na kolana". Nie dziwi mnie fakt, że publikacje o tematyce secesyjnej ilustruje się zbiorami z Płocka. Tam z nadmiaru wrażeń dostaję mętliku. Zawsze chcę zobaczyć wszytko, ale to nie jest możliwe.
Ponieważ rozmiary i rozmaitość zbiorów nie pozwala mi się zmieścić w jednym poście więc podzieliłam wpisy na części. Dziś półka pełna porcelanowych filiżanek.

  Dwie pierwsze filiżanki to Fabryka Porcelany Rosenthal (Niemcy, Selb). Filiżanki pochodzą z początku XXw. Malatura i kształty to czysta secesja.
porcelana rosenthal

rosenthal porcelana
Kolejna filiżanka pochodzi z Limoges Francja, początek XXw.
limoges porcelana
Filiżanka wśród zacnego grona niepozorna ale myślę, że wśród Polaków pożądana. To element serwisu z Ćmielowa Druccy-Lubeccy z okresu 1900-1920r.
ćmielów porcelana
 Teraz trochę po królewsku prosto z Berlina KPM Adolf Flad z okresu 1881-1937.porzellan kpm
Tu również KPM Adolfa Flada
porzellan berlin
 Dla odmiany Czechy Karlsbad (początek XXw)porzellan karlsbad
Fabryka porcelany Kuzniecow , Rosja XXw.
porzellan kuzniecow
Julius Konrad Hantschel wzór "Krokus", Miśnia 1896r. Już kiedyś wspominałam o  secesyjnych serwisach z Miśni.
 meissen porzellan

http://lawendowyzagajnik.blogspot.com/2015/01/art-nouveau-meissen.html




4 komentarze:

  1. Beato, byłam tylko raz w płockim muzeum, ale też wyszłam stamtąd pod wielkim wrażeniem. Mają wszystko, co kocham.
    Pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak widać mamy podobne upodobania. Pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
  3. cacuszka...piękne detale, cieszę oko:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Absolutnie piękne! Jestem pod wrażeniem tych filiżanek.

    OdpowiedzUsuń