poniedziałek, 2 czerwca 2014

Pałac Zamojskich w Kozłówce (cz.1)

Historia obiektu wiąże się z dwoma polskimi rodami - Bielińskich i Zamojskich. Pałac powstał po 1730r. W 1897–1914 nastąpiła przebudowa i rozbudowa zespołu pałacowego w Kozłówce. Wspomniane wydarzenia najbardziej ukształtowały dzisiejszy obraz nieruchomości. Na stronie internetowej  Muzeum można odbyć wirtualny spacer po Pałacu Zamojskich ( http://www.muzeumzamoyskich.pl/wycieczka/)
Dziś przedstawiam pałacowe oświetlenie, ogrzewanie i zabytkowy wystrój okien.

meissen porzellan

meissen porzellan


 Pałacowe oświetlenie robi wrażenie.









Kolekcja pieców, których większość paleniska miało z boku. 




W rogu stoi olbrzymi piec z biało-niebieskich kafli, jeden z trzech wykonanych na specjalne zamówienie, po zrobieniu których zniszczono formy.

meissen porcelain

meissen porzellan
Biało-złoty piec z herbem Jelita, wykonany na specjalne zamówienie na wzór pieców rokokowych.

porcelain meissen

Nieźle zachowane adamaszkowe i aksamitne haftowane lambrekiny i częściowo kotary z dawnego wyposażenia pałacu z początku XX wieku.







W kolejnym poście skupię się na porcelanie i platerach, które uchwycił mój obiektyw.

2 komentarze:

  1. dodam ciekawostkę: długoletnim dyrektorem muzeum był kaliszanin Krzysztof Kornacki.We wspomnieniach przygotowanych z okazji zjazdu absolwentów również mojego liceum im A.Asnyka tak pisze: " Wybrałem się wtedy po raz pierwszy na miejsce mojej ewentualnej "zsyłki". Rzeczywistość zaskoczyła mnie zupełnie. Tu na oddalonej o 35 km od Lublina wsi, odkryłem przepiękny pałac ze wspaniałymi zbiorami, o jakich wielu historyków sztuki mogło tylko śnić. Odkrycie to postanowiłem upowszechnić, a z wiejskiej nikomu nie znanej rezydencji uczynić jedną z najwspanialszych w Europie(....) faktycznie pięknie zaprezentowałaś to na zdjęciach. Aż się chce zwiedzić Kozłowkę. Piozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za chwilę otwieram swój sezon muzealny. Pierwsza jest w grafiku Kozłowka. Będę zdawać relację na bieżąco. Zapraszam


      Usuń