wtorek, 22 września 2015

PORCELANA NA CO DZIEŃ.

    Zbieram porcelanę zwykle do gabloty bo mam takie przeświadczenie, że skoro coś przetrwało 100 czy 150 lat to już  tworzy się historia tego przedmiotu. Nabieram do niej respektu jak do starego człowieka.
    Zwykle kolekcjonuje porcelanę do roku 1945, za nią stoi cała historia gospodarcza, społeczna i polityczna świata i Europy. Przecież wiadomo jak wojny wpłynęły na manufaktury, że zmieniały ich profil produkcji, że ginęli w nich właściciele fabryk i wybitni rzemieślnicy. Przypomnę, że kryzys gospodarczy w latach 20 w Stanach Zjednoczonych bezpowrotnie zmienił los niektórych  fabryk.Więc trochę mi żal, jeśli coś miałoby się uszkodzić, jak to często bywa przy systematycznym używaniu.
W domu korzystamy z filiżanek współczesnych tj. po 1945r. Każda z nich jest inna i jest czyjąś ulubioną. Starałam się wybrać kompletne bo już niestety nie wszystkie takie są. 
Pierwszą przywłaszczyło sobie moje dziecko. Porzellanfabrik Zeh, Scherzer & Co. AG ( 1949 -1991)
PORCELANA BAVARIA
Winterling (1945-1950).
WINTERLING PORCELAIN
Meierhöfen
MIERHOFEN PORCELAIN
Johann Seltmann ( po 1945)
JOHANN SELTMANN PORCELAIN
Johann Seltmann ( po 1945)
PORZELLAN JOHANN SELTMAN
Ilmenau (1934-1947)
ILMANU PORZELLAN

środa, 9 września 2015

WYSTAWA PORCELANY ĆMIELOWSKIEJ cz1 (1809-1920)

   Ostatnio odwiedziłam Muzeum Narodowe w Kielcach. Jestem pod wrażaniem wystawy pod tytułem „Od manufaktury magnackiej do przemysłu. Ceramika ćmielowska w zbiorach MNKi”. Jest to wyjątkowe wydarzenie, które potrwa do 29 listopada. Wystawie towarzyszy bardzo obszerna publikacja w formie katalogu zbiorów z historią wytwórni. Według mnie do tej pory nie było tego typu wydania tematycznego. Sama wystawa prezentuje ok 1400 porcelanowych elementów z bardzo różnych okresów. Uczta dla kolekcjonerów, polecam. Przy okazji odwiedziłam też wystawę stałą, w której zwiedza się dawny Pałac Biskupów Krakowskich i wystawę malarstwa. Szczególnie ta ostatnia, przepiękna sprawa. Wystawie malarstwa towarzyszy i to w niemałym zakresie wystawa rzemiosła. Można tam zobaczyć szkła głównie czeskie i śląskie, ceramikę np. włoską, angielską, niemiecką, nawet widziałam talerze z dawnej polskiej manufaktury Belweder czy Pruszków. Oczywiście nie zabrakło Pacykowa. Ta wystawa pokazywała też porcelanowe manufaktury jak Miśnia, Drezno ale i widziałam tam Korzec oraz Baranówkę, które na polskim rynku dziś są unikatem. Podsumowując swoją wycieczkę, jestem bardzo mile zaskoczona tym, że tak stosunkowo małe Muzeum w Kielcach może być prawdziwą „wisienką na torcie”. Dla odmiany odwrotne wrażanie towarzyszyło mi w ostatniej wyprawie do Wilanowa, gdzie szczególnie otoczenie pałacu nie robi pozytywnego wrażania. Oczekiwania co do tego miejsca myślę, że każdy ma duże, w końcu to rezydencja królewska. Oderwałam się od tematu, wracamy do porcelany ćmielowskiej. Jak to ja, zawsze robię masę zdjęć i mam zamiar namiastkę Wam ich pokazać.
   Przypomnę, pierwszym właścicielem Ćmielowa był hr. Jacek Małachowski. Po śmierci hrabiego w 1821 roku fabrykę w wyniku sukcesji przejęła jego córka Franciszka Dunin-Karwicka. W 1830 roku obszerne dobra ćmielowskie i bałtowskie kupili Wojciech Pusłowski i Teresa Scypionowa del Campo, siostra-teściowa ks. Ksawerego Druckiego-Lubeckiego, która od 1845 roku była jedyną właścicielką manufaktury ćmielowskiej, po niej zaś jej córka Maria ks. Drucka-Lubecka. W 1863 roku fabrykę objął w dzierżawę warszawski kupiec Kazimierz Cybulski. Był on właścicielem dużego sklepu znanego pod szyldem „Skład szkła”. W 1882 roku zrezygnował z produkcji fajansu na rzecz produkcji porcelany, kamionki i przez chwilę majoliki. Produkcję powierzył Francuzowi Stanisławowi Thiele. Po śmierci Kazimierza Cybulskigo fabrykę przejął jego syn Stanisław. Jednak nie trwało to długo, z uwagi na jego nagłą śmierć. Wdowa po Stanisławie sprzedała fabrykę w 1887 roku potomkom Druckich-Lubeckich. Taki stan własnościowy mniej więcej utrzymywał się do zakończenia II wojny światowej. W 1945 fabryka ćmielowska została upaństwowiona.

Fajans1809-1830r.
antyki fajans ćmielów

stary fajans ćmielów
Fajans 1850-1860rok, druk podszkliwny
stary fajans ćmielów

stary fajans ćmielów

antyki fajans z ćmielowa
Fajans z ok.1860 roku. Druk podszkliwny
antyki fajans z ćmielowa

Fajans malowany podszkliwnie i naszkliwnie z ok. 1880 roku.
stara porcelana ćmielow


 Porcelana z ok 1850 roku. Malowana ręcznie.
stara porcelana ćmielów
 Końcówka do fajki 1840-1850rok. Malowana ręcznie
porcelain old ćmielów
 Porcelanowa szkatuła 1839-1850rok, złocona.
 Porcelanowa puszka z pokrywką  1850rok. Malowan ręcznie
antyki porcelana ćmielów
 Porcelana 1839-1863rok. Malowan ręcznie
stara filiżanka ćmielów
Porcelana 1839-1863rok. Malowana ręcznie.
stara filiżanka ćmielów
 Porcelana 1860-1863. Malowana ręcznie.
stary ćmielów porcelana
 Porcelana 1863-1887. Malowana ręcznie
Porcelana z 1863-1887 roku. Malowana ręcznie .
antyki filiżanka ćmielów
Patera porcelanowa w kształcie liścia z 1863-1887 roku. Malowana ręcznie . Wg mnie w stylu wyrobów śląskich.
ćmielów art-deco
Porcelana z 1887-1900 roku. Malowana ręcznie.
ćmielów durecki lubecki
 Porcelanowy serwis  z 1900-1914 roku. Kalka
old porcelain ćmielów
Porcelana z 1900-1914 roku. 
antyki ćmielów
  Porcelanowy serwis "Giewont" z 1900-1914 roku. Kalka
antyki ćmielów
 Filiżanka z serwisu "Giewont". Malowana ręcznie.
antyki ćmielów
 Porcelanowa filiżanka do czekolady z 1887-1900 roku. Malowana ręcznie.
antyki ćmielów

W części 2 przedstawię czołową porcelanę od lat 20.

To już było :
http://lawendowyzagajnik.blogspot.com/2015/03/porcelana-z-cmielowa-kaprys-i-paski.html

środa, 2 września 2015

SECESYJNE PLATERY Z PŁOCKA.

     Jak wiadomo w okresie secesji rzemiosło miało dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Możliwe było to jedynie przez wykorzystanie tańszych surowców i masowej produkcji. W metaloplastyce zamiast szlachetnych, drogich kruszców takich jak srebro czy złoto, używano tanich, jak mosiądz czy cyna. Dziś stosunkowo często na rynku antykwarycznym spotyka się wyroby dwóch firm niemieckich tj. Wurtenbergische Metallwarenfabrik w Geislingen(WMF) oraz "Orivit S.A.". WMF związana była z firmą Plewkiewicza w Warszawie. Jednak najbardziej znaną polską firmą była Fabryka Wyrobów Srebrnych i Platerowanych Józefa Fraget, a po niej Towarzystwo Akcyjne Fabryk Metalowych Norblin , Bracia Buch i T.Werner.  Będąc w Muzeum Secesji w Płocku zrobiłam kilka fotografii wyrobów platerowanych z w/w zakładów. Mnie jak zwykle zainteresowały głównie cukiernice, mam do nich słabość.
Po lewej mlecznik z niemieckiej WMF stop cynowy srebrzony z ok 1900r.
 Cukiernica wytwórni niemieckiej "Orivit" ze srebrzonej cyny, pochodzi z przed 1900r.

 Patera "Plewkiewicz" Wa-wa. Stop cyny srebrzony z pocz XXw.
 Pojemnik na sardynki "Plewkiewicz" Wa-wa. Stop cynowy srebrzony z początku XXw.
Cukiernica polska  Braci Buch Wa-wa. Mosiądz srebrzony początek XXw.
Cukiernica polska  Towarzystwo Akcyjne Norblin, Braci Buch i T.Werner Wa-wa. Stop cynowy srebrzony pocz. XXw.
Cukiernica w irysy z " Fraget". Srebrzony mosiądz, niektóre egzemplarze tego wzoru były złocone w środku. Pochodzi z przełomu wieku XIX/XX.

Kolejna cukiernica w irysy z " Fraget". Pochodzi z przełomu wieku XIX/XX.